نماز اعجاز قرن بیوتکنولوژی ونانو تکنولوژِی
شبکه خبر
شهرستان نمونه گردشگری بسطام وحومه

نماز اعجاز قرن بیوتکنولوژی و نانو تکنولوژی

نویسنده : مسعود رحیمی ، عضو هیات علمی  دانشگاه علوم پزشکی شاهرود                                                                        

پانصد کانال تلوزیونی ، شبکه گسترده ی اینترنتی ، ویدئو و زرق و برق های فریبنده ی زندگی امروزی تبانی کرده اند تا انسان های عصر نانو و بیوتکنولوژی را بر چرخ و فلکی سوار کنند که به سرعت به دور خود می چرخد و آنقدر سریع که فرصت پیاده شدن از آن را به آنها نمی دهد و آنان در واکنش تنها سعی دارند که در آن تاب بیاورند و فقط پرتاب نشوند وپرت شدن در چنین گردابی مهمترین ویژگی انسان که را که فکر کردن است از او گرفته است. به قول مولانا:

                       ای برادر تو همه اندیشه ای                 ما بقی را استخوان و ریشه ای    

و به جای لحظه ای درنگ و تمرکز و اندیشیدن به خود ودنیای پیرامونی ، همواره عصبی ، وحشت زده و مضطرب و نگران است و این انسان فراموش شده آنقدر گرفتار است که حتی نمی داند چه می خواهد ، چه نیاز دارد و حتی چه چیزهایی برایش اهمیت دارد. اگر ذهنیت چنین انسانی کار نمی کند و مثل سابق هوشیار نیست برای این است که خویشتن حقیقی اش را گم کرده است. اگر بد گمان است ؛ بی علاقه است ، نا امید و بدبین است به این علت است که خودش را و آنچه برایش مهم است کنار گذاشته است پس مبتلا به عفونت جعل شده است یعنی خویشتن واقعی انسان که مقام خلیفه الهی اش از آن نشئت می گیرد به انبوهی از امور نادرست آلوده شده است و سبب گردیده که او خود اصلی اش را نادیده انگاشته و خویشتن کاذبی را خلق نماید و این نادیده گرفتن بخش اصلی وجود او « و نفخت فیه من روحی » (سوره 15 آیه 30) می تواند به معنای واقعی انسان را بکشد واو را نابود کند و کل سیستم فردی و اجتماعی اش را از کار بیاندازد و چرا که دائم خود راوادار میکند که کسی باشد که واقعا نیست و در چنین شرایطی است که با کمی تعمق و تفکر انسان مؤمن و مسلمان ارزش آموزه ها وتعالیم دینی و الهی خود را در زندگی فردی واجتماعی اش درک می کند ویا فلسفه ، حکمت  و یا ضرورت برپایی فرائض دینی و در راس آنها نماز را  به خوبی در می یابد که اولا : چرا باید فریضه ای مثل نماز را به جا آورد و ثانیا چرا دو رکعت نماز دانشمند بهتر از هفتاد رکعت نماز غیر دانشمند است (2) و چرا دو رکعت نماز کسی که متوجه خدا باشد بهتر از هزار رکعت نماز کسی است که از یاد خدا غافل باشد(2 ) و چرا خواب با علم بهتر از نماز با جهل است (2) با تدبر و تعمق در معانی و مفاهیم بلند و اعجاز نهفته در این منویات می توانیم به حکمت های عالیه مستتر در آنها واقف شویم ودر سایه این آگاهی است که به چرائی نور بودن نماز برای مؤمن (2)خواهیم رسید که در این زمینه کافیست که توجه و نگرش ماکروسکپی به عالم شگفت برون و بینش میکروسکوپی به عالم پیچیده ی درون خود نموده تا تنها به بخشی از رازها و حکمت ها برپایی عبادات و فرائض دینی خود که در راس آنها نماز قرار دارد (نماز ستون دین است » ،«مقام نماز نسبت به دین نسبت سر به تن است.)آگاه گردیم. به عنوان نمونه غافل نبودن از خدا در بر پایی نماز هنگامی عینیت می یابد که اولا : از صورت وحرکات نماز با بی توجهی و غفلت گذر نکنیم بلکه عمیقا در آنها و نفس وجودیشان تدبر نماییم ثانیا : به محتوی بسیار شگفت اقوال و اذ کار آن نیز عنایت ویژه داشته باشیم و در این صورت به خوبی خواهیم فهمید که چرا نماز دارای این افعال و حرکات و اعمال است ، رمز تکبیرة الاحرام ، قیام ، رکوع، سجود و تشهد در چیست؟ تا بدانیم که : تشهد خبر می دهد از شهود و حضور او در حضرت حق پیش از آن که به اینجا بیاید و سجود خبر می دهد که چون بدین عالم آمد اول به مقام نباتی پیوست که نباتات همه در سجودند « والنجم و الشجر بسجدان » (سوره55 آیه 30) سر به زمین نهاده ا ند بر شکل سجود و رکوع خبر می دهد او را که از مقام نباتی به مقام حیوانی در آمد و حیوانات جمله در رکوع اند با پشت خم داده و قیام خبر میدهد او را که از مقام حیوانی به مقام انسانی پیوست و تکبیرة الاحرام یعنی اینکه از جمله اغراض و اعراض دنیوی روی بگردان وهر دو دست برآور و تکبیر برعالم حیوانی کن و با گفتن الله اکبر وبا بزرگواری حق هیچ چیز را بزرگ مشناس ونظر از هر چه بزرگ نمای نفس و هواست بر دار . به عبارتی دیگراز خود سفر کن از قیام انسانی که شکل تجبر و تکبر است و بر رکوع حیوانی آی که شکل تواضع ، خضوع و انکسار است واز آنجا به سجود که شکستگی, افتادگی و مذلت نباتی است در آی تا به تشهد و حضور اول باز رسی که « واسجد واقترب» (سوره 19 آیه 96) و چون بدینجا رسیدی بر همان نربان که فرود آمدی بالا رو که: «الصلوه معراج المومن »(2 ) .

واز طرف دیگر با عنایت به محتوای شگفت اذکار نماز رازهای بیشماری از عظمت این فریضه برای ما بر ملا خواهد شد و وقتی ذکری همچون الله اکبر را در آغاز نماز و هنگام تکبیره الاحرام بر زبان  جاری میسازیم تنها با توجه، دانش وعلم است که میتوانیم بزرگی ، جلال وشکوه خداوند را بعنوان خالق این جهان با عظمت درک نمائیم فرضا" اگر زیست کره زمین خود را در نظر گیریم با تعمق، تدبر و مداقه است که این کره را با همه بزرگی و پیچیدگی هایش در مقابل جهان هستی قطره ای در مقابل دریا نیز بحساب نخواهیم آورد چرا که کافیست موقعیت این سیاره را با دیگر مجموعه کاینات بررسی نمائیم یعنی توجه نمائیم که زمین ما در منظومه شمسی متشکل از خورشید و تعدادی سیاره دیگر قرار دارد که خود این مجموعه بزرگ بخش بسیار ناچیزی از کهکشان راه شیری است که خود متجاوز از یکصد میلیارد ستاره را در خود جای می دهد که نزدیکترین ستاره آن با زمین 3 سال نوری(سی هزار میلیارد کیلومتر) فاصله دارد و قطر این کهکشان(راه شیری) یکصد هزار و ضخامت آن پنج هزار سال نوری است و خورشید ما هر دویست میلیون سال یک بار (که یک سال کهکشانی نامیده می شود ) یک دور کامل به دور محور این کهکشان می چرخد. (از مقایسه سال زمینی خود که 365 روز می باشد با سال کهکشانی به نسبیت زمان پی می بریم و اینجاست که اعجاز قرآن بیش از پیش مشخص می شود که در آیه ی سوم سوره ی معارج به روزی که مدتش پنجاه هزار سال خواهد بود اشاره دارد. ) نکته عجیب تر آنکه میلیاردها کهکشان به مانند راه شیری در جهان وجود دارد که فاصله ی بین آنها به طور میانگین یک میلیون  سال نوری(ده تریلیون کیلومتر)است. کهکشان راه شیری ما خود به یکی از خوشه های کهکشانی که شامل 20 کهکشان است تعلق دارد و گروه بندی هزاران کهکشان در ابعاد ده ها میلیون سال نوری ابر خوشه ی کهکشان نامیده می شود که خوشه های کهکشانی را در بر می گیرد. منطقه ی مرکزی یک ابر خوشه معمولا به وسیله ی یک کهکشان عظیم اشغال می شود که حجم آن به اندازه ی یکصد کهکشان معمولی است که سایر کهکشان ها حول این کهکشان مرکزی می چرخند. نکته ی بسیار شگفت ، اینکه مدارهای گردش سیاره ای ثابت اند ؛ یعنی اینکه زمین هرگز به درون خورشید فرو نمی افتد ولی برعکس کهکشان ها همواره مسیر خود را قطع و به وسیله ی همنوع خوار مرکزی بلعیده می شوند. حتی بعضی بر این گمانند که کهکشان غول پیکر مرکزی ، کهکشان های کوچک را تقدیم سیاه چاله هایی می کند که در دل خود دارد که حضور سیاه چاله ها در عالم هستی خود پدیده ای بسیار عجیب و با عظمت است که پرداختن به آنها در این کوتاه نمیگنجد. لذا با این نگاه ماکروسکوپی است که انسان با درک خود که ممکن است با نقص و محدودیت دانش نیز همراه باشد ،در مقابل این جهان لایتناهی زانو می زند و به کوچکی و حقارت خویش در مقابل پدید آورنده ی این مجموعه از خلقت پی می برد.

                      چرخ با این اختران نغز و خوش زیباستی

                                                                               صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی

                     صورت زیرین اگر با نردبان معرفت 

                                                                               بر رود بالا  همان با اصل خود یکتاستی

ولذا وقتی از خالق خویش در نماز با ذکر الله اکبر و از روی  شناخت یاد میکند بزرگی و عظمت اورا با تمام وجود درک میکند واین نماز باچنین ادراک و فهمی است که هر رکعت آن از هزار رکعت نماز دیگر ارجع است وتازه این تنها یک برداشت از هزاران برداشتی است که میتواند ذکر الله اکبر داشته باشد وحال شما خود قضاوت نمائید که اگر تمام اذکار نماز اینگونه از رو ی شعور ودرک و دانش  مورد نظر قرار گیردو به صرف قرائت آن اکتفا نشود انوقت این نماز سراسر نور ( الصلوه نور المومن)، کلید بهشت (الصلوه مفتاح الجنه ) بوده وترک آن نیز مایه شرک خواهد بود (لیس بین العبد والشرک الا ترک الصلاه ) چون انسان را به خدا شناسی حقیقی رهنمون خواهد شد ویا وقتی در سوره حمد ذکر الحمدالله الرب العالمین را ادا می کنیم چنانچه با دید میکروسکپی به دنیای پیچیده درون خود بنگریم و ببینیم جه فعل و انفعالاتی در بدن و بویژه در سیستم عصبی ما انجام میشود  که ما را قادر به تصمیم گیری برای اداء این ذکر و انتقال آن به زبان و نهایتا" قرائت آن می کند آنوقت به عینه خواهیم یافت که چرا تمام حمدها،تمجیدها و ستایش ها مخصوص ذات ایزد یکتاست که هر چه در عالم هستی موجود است پرورده او و وسیله شناخت و ابزار معرفت اوست.

        در دیده دیده،دیده ای می باید                           وز خویش ، طمع بریده می باید

         تو دیده نداری که ببینی او را                              ور نه همه اوست،دیده ای مي­باید

توجه به وجود جسمانی خودمان که از صد هزار میلیارد سلول و آن هم در 200 نوع گوناگون که اندازه ی هر یک چند میکرون(چند هزارم میلی متر ) وهر سلول متوسط خود از هزار میلیارداتم تشکیل یافته است و داخل هر یک از سلول ها از طریق وجود اندامک های متعدد عملیات بسیار پیچیده ای نظیر تنفس، تولید پروتئین ، دفع مواد زائد ، نگهداری رمز ژنتیک و... در حال جریان است و اینکه بخش مهمی از این سلول ها را سلول های عصبی به نام نرون تشکیل داده است که بالغ بر صد میلیارد نرون می باشد که در هر لحظه میلیاردها از آن فعالند وبا فرایند های بسیار پیچیده الکترو شیمیائی سیگنال های زیادی را بین خود مبادله می کنند تا فرآیند پردازش اطلاعات در سیستم عصبی صورت پذیرد و ما قادر به تفکر ، خواندن ، دیدن ، صحبت کردن و ... شویم. آنگاه به این درک نائل خواهیم گشت که چرا آفریننده ی این انسان مستوجب بهترین حمد و ستایش هاست که تازه این همه شگفتی ها مربوط به بعد جسمی و مادی و فیزیولژیک آدمی است و چنانچه انسان روزی قادر شود به شناخت بعد روحی خود که اصل وجود منبعث از آن است معرفت یابد ، آنگاه به معنا و مفهوم واقعی عبد و بنده بودن وضرورت ستایش و پرستش خالق خویش آنهم  با تک تک میلیارد سلول خود نائل خواهد گردید.

 

 

منابع:

  1. قرآن مجید 

  2. پاینده ، ابوالقاسم ، نهج الفصاحه ،انتشارات جاویدان، تهران ، 1360

    3-نعیم آبادی ، غلامعلی ،نماز زیبا ترین الگوی پرستش ،ستاد اقامه نماز، تهران ، 1381

    4-نجم رازی ،مرصاد العباد ،ترحمه و نشر کتاب ،تهران ،1352

    5-ریوز ،اوبر، اتمهای سکوت ،نشر مرکز ،تهران ،1381

    6-کشفی ، محمد رضا ، عرفان وتصوف ،دفتر نشر معارف ،تهران ، 1384

    7-مگ گرا، فلیپ ، نیازهای درون ،انتشارات پیک آوین ، تهران، 1382    

                                             

     


نظرات شما عزیزان:

سینا
ساعت8:08---27 اسفند 1393
خیلی مطالب آموزنده ای بود لطفا از جناب رحیمی عکس بگذارین تا ماهم ایشان را بشناسیم

افق بسطام
ساعت18:04---23 اسفند 1393
جالب بود خدا کمک کند نماز با معرفت بخونیم

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : پنج شنبه 21 اسفند 1393برچسب:,
ارسال توسط ناشناس
آخرین مطالب